Saturday 30 January 2021

ஸ்ரீ சார்ங்கபாணி ஆராவமுதன் திருக்குடந்தை

 


நடந்த கால்கள் நொந்தவோ? நடுங்கு ஞால மேனமாய்
இடந்தமெய் குலுங்கவோ விலங்கு மால் வரைக்சுரம்
கடந்த கால் பரந்த காவிரிக்கரை குடந்தையுள்
கிடந்தவாறு எழுந்திருந்து பேசு வாழி கேசனே!

நாகத்தணைக் குடந்தை வெஃகாத் திருவெவ்வுள்
நாகத்தணை அரங்கம் பேரன்பில்
நாகத்தணைப் பாற்கடல் கிடக்கும் ஆதிநெடுமால்
அணைப்பார் கருத்தனாவான்

நின்றதெந்தை ஊரகத்து இருந்ததெந்தை பாடகத்து
அன்று வெஃகணை கிடந்தது என்னிலாத முன்னெலாம்
அன்று நான் பிறந்திலேன் பிறந்தபின் மறந்திலேன்
நின்றதும் இருந்ததும் கிடந்ததும் என் நெஞ்சுளே

-துய்ய மதி பெற்ற மழிசைப்பிரான்

Pancha Ranga Kshetram

Sarangapani Koil has maximum number of Azhvaars singing praise of Lord Vishnu after Srirangam and Tirupathi

The 2000 year old Sarangapani Aaraavamudhan temple is housed between two rivers, Cauvery and Arasalaaru, in the heart of Kumbakonam, once the capital of the Chola Kingdom. 3rd Tallest Temple Tower. This temple has the third tallest temple tower among the Divya Desams at 150ft after Srirangam(236ft) and Srivilliputhur(192 ft).


one among the three major shrines dedicated to Lord Vishnu. The largest 11 storey gopuram is 44 meter tall and has the dancing poses of Shiva, a rather unusual feature in a vaishnavite shrine. There are two entrances, uttara vassal – opens when the sun reaches the tropic of Capricorn, in the north and dakshina vassal – opens when the sun reaches the tropic of Cancer, in the south.

http://lh5.ggpht.com/_e9_PKq_dJIQ/Src7ukJ_maI/AAAAAAAABVU/thjVy0TTJV0/Vijaya%20-%20the%20Dwarapalaka.JPG

Some parts of the temple is believed to have been built in the 7th Century AD by the famous Pallava King Mahendra Varma but the real construction of the temple is said to have been done by the Cholas and later renovated by the famous Vijayanagara King Krishnadeva Raaya.



In an effort to test the patience of the Tri-Murthies and in order to find out as to who is most patient, Sage Brigu once kicked Lord Vishnu on the chest. An embarrassed Goddess Lakshmi left the Lord, who in search of her came to Tirupathi. At Tirupathi, the Lord got married to Goddess Padmavathi. To save himself from an angry Goddess Lakshmi, Lord Vishnu is said to have hid inside a small cave here. To this day, one can see a small Sannidhi below the earth inside this temple, near the sanctum sanctorum.


Undertaking penance to repent his arrogant action, Brigu was reborn as Hema Rishi and Goddess Lakshmi was born as his daughter. It is said that Brigu gave his daughter in marriage to Lord Sarangapani.

Compilation of Naalaayira Divya Prabhandham

After listening to the Tamil hymn ‘Aaraavamudhe’(3418-27) composed by NammAzhvaar and totally swarmed by its content ” Aayirathil Ippathe”( 10 verses in 1000), Vaishnavite savant Natha Muni wanted to listen to the 1000 verses of Divya Prabandham. Not knowing where to go to collect the entire Prabandham, Natha Muni is said to have prayed here and Lord Aaraavamudhan asked him to go to Azhvaar Tirunagari, near Tirunelveli, to meet NammAzhvaar and to compile the works of the Divya Prabandham. Having searched for the 1000 verses, Natha Muni actually got to compile all the Nalaayira Divya Prabandham. Being responsible for the compilation of the famed 4000 verses by showing Natha Muni the right direction, the Lord here is also called ‘Aaraavamudha Azhvaar’.

http://lh4.ggpht.com/_e9_PKq_dJIQ/Src6u3fNUFI/AAAAAAAABVE/wAaxg7FxSAc/Ratham%20Diagram%20at%20Sarangapani%20Temple.JPG

Quick Facts:

Deity : Aaraavamudhan – East Facing, Raised Reclining Posture

Goddess : Komalavalli Thaayar

Mangalasaasanam : 7 Azhvaars- PeriyaAzhvaar, PeyAzhvaar, BhoothathAzhvaar, NammAzhvaar, Thirumangai Azhvaar, Thirumazhisai, Andaal,

Paasurams : 52

He is also called ‘Tamizh Vedham Thantha Vallal’.






திருக்குடந்தை ஆராவமுதே!நின்னைக் கண்டேன்

3194. ஆரா அமுதே!அடியேன் உடலம்

நின்பால் அன்பாயே,

நீராய் அலைந்து கரைய வுருக்கு

கின்ற நெடுமாலே,

சீரார் செந்நெல் கவரி வீசும்

செழுநீர்த் திருக்குடந்தை,

ஏரார் கோலம் திகழக் கிடந்தாய்!

கண்டேன் எம்மானே! 1

திருக்குடந்தைப் பிரானே!நான் என்ன செய்வேன்?

3195. எம்மா னே!என் வெள்ளை முர்த்தி!

என்னை ஆள்வானே,

எம்மா வுருவும் வேண்டு மாற்றால்

ஆவாய் எழிலேறே,

செம்மா கமலம் செழுநீர் மிசைக்கண்

மலரும் திருக்குடந்தை,

அம்மா மலர்க்கண் வளர்கின் றானே!

என்நான் செய்கேனே! 2

திருக்குடந்தையானே!இறந்த பின்னும் நின் தாளே என் துணை

3196. என்நான் செய்கேன்!யாரே களைகண்?

என்னையென் செய்கின்றாய்?

உன்னால் அல்லால் யாவ ராலும்

ஒன்றும் குறைவேண்டேன்,

கன்னார் மதிள்சூழ் கடந்தைக் கிடந்தாய்!

அடியேன் அருவாணாள்,

சென்னா ளெந்நாள்!அந்நா ளுனதாள்

பிடித்தே செலக்காணே. 3

குடந்தையானே!நின்னைக் காண அழுது தொழுகின்றேன்

3197. செலக்காண் சிற்பார் காணும் அளவும்

செல்லும் கீர்த்தியாய்,

உலப்பி லானே!எல்லா வுலகும்

உடைய ஒருமூர்த்தி,

நலத்தால் மிக்கார் குடந்தைக் கிடந்தாய்!

உன்னைக் காண்பான்நான்

அலப்பாய்,ஆகா சத்தை நோக்கி

அழுவன் தொழுவனே. 4

ஆராவமுதே!நான் உன் திருவடி சேரும் வகையை நினை

3198. அழுவன் தொழுவன் ஆடிக் காண்பன்

பாடி அலற்றுவன்,

தழுவல் வினையால் பக்கம் நோக்கி

நாணிக் கவிழ்ந்திருப்பன்,

செழுவொண் பழனக் குடந்தைக் கிடந்தாய்!

செந்தா மரைக்கண்ணா,

தொழுவ னேனை யுனதாள் சேரும்

வகையே சூழ்கண்டாய். 5

அமுதே!நான் எவ்வளவு நாள்தான் காத்திருப்பேன்?

3199. சூழ்கண் டாயென் தொல்லை வினையை

அறுத்துன் அடிசேரும்

ஊழ்கண் டிருந்தே, தூரக் குழிதூர்த்

தெனைநாள் அகன்றிருப்பன்?,

வாழ்தொல் புகழார் குடந்தைக் கிடந்தாய்!

வானோர் கோமானே,

யாழி னிசையே!அமுதே!அறிவின்

பயனே!அரியேறே! 6

எந்தாய்!இனிப் பொறுக்கமுடியாது:அடைக்கலம் அருள்

3200. அரியே றே!என் அம்பொற் சுடரே!

செங்கட் கருமுகிலே,

எரியே!பவளக் குன்றே!நாற்றோள்

எந்தாய்!உனதருளே,

பிரியா அடிமை யென்னைக் கொண்டாய்

குடந்தைத் திருமாலே,

தரியே னினியுன் சரணந் தந்தென்

சன்மம் களையாயே. 7

மாயா!என் உயிர் பிரியும்பொழுது நின் திருவடித் துணை வேண்டும்

3201. களைவாய் துன்பம் களையா தொழிவாய்

களைகண் மற்றிலேன்,

வளைவாய் நேமிப் படையாய்!குடந்தைக்

கிடந்த மாமாயா,

தளரா வுடலம் என்ன தாவி

சரிந்து போம்போது,

இளையா துனதாள் ஒருங்கப் பிடித்துப்

போத இசைநீயே. 8

ஆதிமூர்த்தீ!எனக்கு தரிசனம் தா

3202. இசைவித் தென்னை யுன்தாள் இணைக்கீழ்

இருந்தும் அம்மானே,

அசைவில் அமரர் தலைவர் தலைவா!

ஆதிப் பெருமூர்த்தி,

திசைவில் வீசும் செழுமா மணிகள்

சரும் திருக்குடந்தை,

அசைவில் உலகம் பரவக் கிடந்தாய்!

காண வாராயே. 9

மாயா!உன்னடிமையாகிய நான் இன்னமும் துன்புறுவேனோ?

3203. வாரா வருவாய் வருமென் மாயா!

மாயா மூர்த்தியாய்,

ஆரா அமுதாய் அடியேன் ஆவி

அகமே தித்திப்பாய்,

தீரா வினைகள் தீர என்னை

ஆண்டாய்!திருக்குடந்தை

ஊரா, உனக்காட் பட்டும் அடியேன்

இன்னம் உழல்வேனோ? 10

இவற்றைப் படியுங்கள்:ஆசைகள் அகலும்

3204. உழலை யென்பின் பேய்ச்சி முலையூ

டவளை யுயிருண்டான்,

கழல்கள் அவையே சரணாக் கொண்ட

குருகூர்ச் சடகோபன்,

குழவில் மலியச் சொன்ன ஓரா

யிரத்து ளிப்பத்தும்,

மழலை தீர வல்லார் காமர்

மானேய் நோக்கியர்க்கே. 11

நேரிசை வெண்பா

அந்தோ!மாறன் தவித்தானே!

ஆரா அமுதாழ்வார் ஆதரித்த பேறுகளைத்

தாராமை யாலே தளர்ந்துமிகத், - தீராத

ஆசையுடன் ஆற்றாமை பேசி அலமந்தான்,

மாசறுசீர் மாறனெம் மான். (48)



Sanctum housed on a Chariot

Lord Vishnu is said to have come down from Vaikuntam in his chariot to marry Goddess Lakshmi here at Kudanthai. The main sanctum has been conceived like a chariot with wheels drawn by horses and elephants and is truly a splendid sight to watch. There are two entrances to the sanctum sanctorum, the southern entrance and the northern entrance (each is open for 6 months in a year). There is no straight entrance to the sanctum. The Utsav moorthy here is regarded with the same importance as the Moolavar.

http://lh4.ggpht.com/_OaVE4JJtHOY/SrYmKOIhvyI/AAAAAAAAAqA/pVZRKjhz3cs/s720/IMG_5501.JPG

As seen in the previous story( Srirangam) Lord Ranganatha had settled down with the Prana Vaakruthi Vimaanam on the banks of Cauvery in Srirangam. The Lord also told Vibheeshana that he would settle down with the Vaidheega Vimaanaam at Kudanthai. Hence, this temple is 2nd only to Srirangam among the Divya Desams.



The Name ThiruKudanthai
Foreseeing some difficult times, Brahmma placed the Vedhic content, nectar and the seeds of creation inside a pot (Kudam in Tamil), which then slipped all the way and down to this place.

Shiva pierced the pot and the nectar flowed in two parts – one into the Mahaamagam Tank and the other into the Lotus Flower Tank. As the nectar flowed into the tank through a pot (Kudam), this place came to be called Thiru ‘Kudanthai’

A visit to this temple, it is believed, will help get rid of one’s past sins, just as a trip to Kasi in the North, would. It is sacred to bathe in the lotus water bed in the temple tank.



No comments:

Post a Comment